STEPS

STEPPEN BIJ AMICA

Steppen bij Amica Sport en Fitness
icon-steppen

Alle Steplessen bij Amica sport en Fitness zijn erop gericht om de conditie te verbeteren. De conditie bestaat uit 5 onderdelen: uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, coördinatie en reactievermogen.

Tijdens de Steplessen wordt er voornamelijk aan het uithoudingsvermogen, de kracht en de coördinatie gewerkt. Door het gebruik van het Stepbankje is Step een extra training voor buik-, bil- en beenspieren. De les bestaat uit 4 onderdelen en duurt 60 minuten.

Warming Up:

Hierbij bereiden we de spieren voor op wat zwaardere activiteiten. Dit om blessures te voorkomen. Door middel van eenvoudige pasjes, eerst zonder step en later met step, maken we de spieren warm. De pasjes komen later uitgebreider terug tijdens de training van het uithoudingsvermogen. De warming up duurt 10 à 15 minuten.

Training van het uithoudingsvermogen

Tijdens de les trainen we het uithoudingsvermogen. Door middel van verschillende bewegingen en pasjes  bouwen we met blokken van 32 tellen een leuke combinatie op.  Alle oefeningen zijn springend, maar ook stappend uit te voeren zodat de lessen voor iedereen te volgen zijn.

Door de verschillende oefeningen train je de bil-, been en rugspieren. De muziek motiveert niet alleen maar ondersteunt ook het tempo: van zware klim tot eindsprint. Hierbij kun je in weerstand variëren waardoor je de oefening zwaarder of lichter kunt maken.

Spierversterkende oefeningen

Tijdens alle steplessen lessen zijn er ook spierversterkende oefeningen. We pakken dan bepaalde spiergroepen aan. De buik, billen en benen worden dan ook getraind.

Cooldown

Na al deze activiteiten is het belangrijk om de hartslag weer terug te brengen en de afvalstoffen te laten afvoeren. We doen dit door alle gebruikte spiergroepen te rekken en strekken.

Opbouw van de les

De les duurt een uur en wordt rustig opgebouwd met achtereenvolgens een warming-up, stretchoefeningen en een eenvoudige choreografie. Je hartslag zal hierbij op een verantwoorde wijze verhogen. Na buikspieroefeningen volgt een cooling down om de hartslag weer terug te brengen.

Met steppen werk je aan je uithoudingsvermogen, je spierkracht, je figuur en je houding. Sportiviteit, hard werken en ontspanning staan centraal.

Stevige sportschoenen

Het is belangrijk dat je wel goede stevige sportschoenen gebruikt om blessures aan enkels, knieën en heupen te voorkomen.